در بلبرینگ ها سرعت دورانی محدوده خاصی دارد.مسئله بنیادین در باره سرعت بلبرینگ گرما تولیدی است که روانکار و جنس قطعات بلبرینگ نقش عمده ای در مقدار آن ایفا می کند.نوع و اندازه بلبرینگ و طراحی درونی و بار و روانکاری و سیستم های خنک کاری و طراحی گنجه و دقت و لقی همه از عوامل تعیین کننده سرعت هستند.
سرعت مبنا
همانند محدوده بار مجاز وارده بر یک بلبرینگ سرعت دورانی آن نیز تعریف و محدوده خاصی نمی تواند داشته باشد و سرعت آن بر بنیاد طول عمر مورد انتظار تعیین می شود.در این رابطه یک سرعت مبنا تعریف شده و آن عبارتست از اندازه سرعتی که به ازای یک درازا عمر 150000ساعت تبادل حرارتی بین بلبرینگ و پیرامون گوشه ها-کناره ها از راه شافت و محفظه و غیره چهره پذیرد.مقادیر سرعت مبنا در جداول مخشصات بلبرینگ ها ارائه می شود.این مقادیر برای حالتیست که حلقه درونی بلبرینگ بچرخد.در مواردیکه حلقه بیرونی باید بچرخد لازمست از این مقدار کمی کاسته ود.مقدار سرعت دورانی بلبرینگ با گریس معمولا 15 الی 25 درصد کمتر از سرعت دورانی آن با روغن است.افزایش خپگی بر بلبرینگ مایه افزایش سایش شده و برآیند اینکه بلبرینگ نباید با سرعت مبنای تعیین شده به چرخش پیوسته دهد.این مسئله در مورد بلبرینگ های با قطر میانه 100میلیمتر به بالا و طول عمر های ذیل 75000 ساعت اهمیت خاصی پیدا می کند.
سرعتهای بالای سرعت مبنا
افزایش سرعت از آنچه که در جداول بلبرینگ ها قید شده امکانپذیر است.و این در حالتیست که بتوان با لایه مناسب روانکار اصطکاک را کاهش داد و یا جهت خنک کردن روغن سیستم چرخش روغن بوجود آورد یا شیارهای خنک کاری روی محفظه ایجاد کرد و یا از جریان هوای سر استفاده نمود.هرگونه افزایش سرعت به منزله افزایش اختلاف درجه گرما حلقه های باطنی و بیرونی بیش از مرز مجاز بوده و در این حالت باید لقی درونی بیش از بی گمان نرمال باشد.مسئله دما نخستین مسئله محدود کننده سرعت است.در مقادیر بالا نرخ سرعت پارامتر های دیگری نقش بنیادی ایفا می کنند که از دسته آنها می نا به پایداری قفسه و روانکاری سطوح درگیر گنجه و قوای چرخنده و فرار از مرکز بر روی تکه ها چرخشی را نام برد.در سرعت های خیلی بسیار همگی تکه ها بلبرینگ بخصوص پاره ها چرخنده باید از دقت اندازه بالا برخوردار باشند زیرا در سرعت های بالا مسئله تکان اغلب مطرح می شود.در این حالت طراحی ویژه قفسه را نیز باید در عقیده گرفت.تجربیات برآمده از کاربردهای علمی نشان دیتا است که در هر بلبرینگ حداکثر سرعت مجازی هستی دارد که متعلق به نباید فراتر رفت.
حالات ویژه
سرعتهای کم
در سرعتهای خیلی زیر ساختن لایه الاستوهیدرودینامیکی بین اجزا غلتشی غیر شدنی می شود.در این حالت استفاده از مواد تنگنا بالا در روانکاری ضروریست.
حرکتهای چرخشی متناوب
در این نوع جنبش جهت چرخش پیش از یک بعید کامل عوض می شود.در این حالت در نقطه تغییر جهت حفاظت لایه هیدرودینامیکی روانکار شدنی نیست.لذا برای چنین مواردی استفاده از روانکارهای حاوی EP ضروریست.
حالت سکون
وقتی بلبرینگ در مدت زمانهای طولانی در حالت سکون تحت ارتعاش قرار داشته باشد لغزشهای حقیر پاره ها غلتشی بر روی شیار خود مایه خراشیدگی شده که این فرمایش به ضورت صدا در هنگام چرخش بلبرینگ نما می شود لذا جهت بازدارندگی از این عیب باید بلبرینگ را از پیرامون مرتعش تفکیک مرده یا به طریقی موجب چرخش بلبرینگ با سرعت ناچیز شد.تجربیات نشانه داده است که در حالت باره بحث استفاده از روغن بعنوان روانکار از گریس پسندیده تر است.